Gyöngyös csomózott karkötő

Egy egyszerű gyöngyös karkötőt készítettem, amelyben kétféle csomózás van és közben gyöngyöket fűztem a főszálakra.

Négy darab 110cm-es és egy 300cm-es hosszúságú  gyöngyfonalat használt. Ezeket csokorba fogtam az egyik végüknél és 55cm-nél kettéhajtottam.

Így ábrázoltam. 54cm-nél pedig egy laza csomót kötöttem az öt szálra. Ezután a hosszú szállal balról jobbra csomókat kötöttem a négy szálra a nagy csomó után , addig amíg körülbelül 18mm-t fedett a csomósor.  Ezután kioldottam a laza nagy csomót és mind a tíz szálra kötöttem egyet a csomósorok végeihez. Ez lesz a gomboló lyuk.

Ezután kezdődhetett a csomózás. Egy csúcs alakot csomóztam. A hosszú szál volt az ötödik. Ezzel kezdtem egy bj csomóval a hattól a tizedik szálra 5 csomóval. Nem szabad nagyon felhúzni, mert ebből lesz az A alakú csúcs jobb oldala.

A negyedik szállal is kötöttem négy bj csomót, az ötödiktől a nyolcadik szálra egyet-egyet.

A harmadikkal hármat negyediktől a hatodikra, a másodikkal kettőt a harmadikra éa a negyedikre, végül az elsővel egyet a másodikra.  Kész a csúcs.

Ezután a vége részig csak a hosszú szállal csomóztam. Ez a betűs karkötő csomózási technikája. A jobb oldalon lévő hosszú szállal jb csomókat kötöttem mindegyik szálra egy vízszintes vonalban.  Jobbról jb csomót használtam, balról bj csomót a hosszú szállal.

A második sor után felfűztem minden második sorra egy-egy kicsi gyöngyöt. Majd újra két sort végigcsomóztam. Ezután minden második szálra nagy gyöngyöket fűztem. Majd újra két sort csomóztam végig. Felfűztem a páros sorokra a kis gyöngyöket. Végül négy sorral fejeztem be.

Ezt ismételtem addig amíg elértem a kívánt hosszúságot. Az én csuklóm 16cm, a karkötő gyöngyös része 14, 5 cm.  Kilenc szakasz.

Amikor elfogyott a hosszú szál, akkor a toldást hozzácsomóztam a kilencedik szálhoz akkor, amikor az a nagy gyöngy alá kerül. Így a gyöngy  után már a toldást használtam. Az elrövidült szál végét, még a kilencedik szál mellé fogtam és mindkettőre kötöttem a csomókat a két sorig, csak azután vágtam le.

Van aki úgy használja a hosszú szálat, hogy toldás helyett egy papírdarabkára feltekeri a jó hosszú szálat és közben teker le belőle. Bár ezzel nehezebb dolgozni áthurkolásnál.

A végén megcsomóztam a másik csúcsot. Bj csomókat használtam. A kilencedik szállal egyet. A hetedik szállal kettőt, az ötödik szállal hármat, a harmadik szállal négyet és az első szállal öt csomót, mindig egyet-egyet a következő szálakra.

Végül a tíz szálra kötöttem egy nagy csomót, majd elfeleztem a szálakat 5-5 szálra. Felfűztem mindkettőre egy-egy nagy gyöngyöt és a nagy csomótól számítva 1cm-re mindegyikre kötöttem nagy csomót.

A hosszú szál kivételével a többit levágtam a csomótól fél cm-re. A hosszú szálba tűt fűztem és áthúztam a csomón meg a nagy gyöngyön. A tűt kivettem és bj csomókkal csomósort kötöttem a nagy csomóig, majd onnan a másik nagy gyöngyig. Végül visszafűztem a tűt és áthúztam a gyöngyön és az alatta lévő csomón. Elhurkoltam párszor a csomó bogjában és levágtam a többi szál végének hosszúságához.

Ez a két gyöngy a gomb. Ha bő lenne a lyuk, akkor elvarrhatunk belőle tűvel, cérnával. Lényeg, hogy egy nagy gyöngyöt tudjunk szorosan átnyomni rajta. A két gyöngy adja a biztonságot.

Alulról vagy felülről lehet begombolni.

Ilyen lesz a karkötő hátoldala:

Próbáld ki te is, ha tetszik! 🙂

Kategória: Hobbi
Címke: , , , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Hozzászólás